Zależność ceny OC od pojemności silnika

Wiek, doświadczenie w kierowaniu pojazdem oraz historia ubezpieczenia to nie jedyne parametry, jakie modelują cenę umowy ubezpieczeniowej. Jednakowo istotne jest to, którym jeździsz samochodem, a głównie, jaką ma on objętość silnika. Im jest większa, tym więcej zapłacisz za składkę. Już na etapie nabycia auta zastanów się, czy duże auto będzie Ci potrzebne. Rzecz jasna, jak obligatoryjnie musisz jeździć SUV-em z potężną objętością silnika, nie namawiamy Cię do zmiany woli. Licz się natomiast z tym, że za polisę OC zapłacisz o wiele więcej niż za umowę na mały, miejski samochód.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Właścicielom aut z potężną objętością silnika zarzuca się większe niebezpieczeństwo wywołania wypadku. Przy wyższej pojemności auto potrafi osiągać większą prędkość. Ubezpieczalnie przyjmują w związku z tym banalne założenie: każdy kto posiada takie pojazd, wcześniej lub później będzie pragnął przetestować jego możliwości na ulicy.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Koszt polisy OC dla samochodu z objętością silnika przeszło 3500 cm3 potrafi być ponad 60% wyższa aniżeli dla samochodu z pojemnością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu minionego roku posiadacze aut płacili średnio za polisę odpowiedzialności cywilnej:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na uwadze wymieniony podział łatwo wtrącić, iż składka odpowiedzialności cywilnej raptownie wzrasta przy objętości silnika ponad 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za pojazd z ogromną objętością silnika są te same dla młodych i starszych posiadaczy pojazdów? Przeprowadziliśmy kalkulację opłat polis OC na przykładzie dwóch właścicieli aut w różnym wieku. Obaj posiadacze mają tożsamy pojazd: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji modernizowaliśmy jednie pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z kompletnymi zniżkami będzie musiał zapłacić za najtańsze ubezpieczenie odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od dwunastu miesięcy ma uprawnienia do kierowania samochodu i nie posiada jeszcze ulg w OC musi się liczyć ze znacznie większą ceną za przymusowe ubezpieczenie:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja widać różnica między najkorzystniejszym i najdroższym ubezpieczeniem dla młodego kierowcy wynosi ok 50%. W przypadku 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości podwyżek są zbliżone, ale wyłącznie procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Zarówno młodzi, jak i doświadczeni użytkownicy pojazdów muszą zapłacić więcej za polisę OC samochodu z ogromną objętością silnika. Natomiast najmłodsi kierowcy winny w związku z tym wyszperać z kieszeni znacznie więcej pieniędzy. Dlatego, to niewątpliwie oni powinni zastanowić się, czy nie lepiej na rozpoczęcie kupić względnie “słabszy” pojazd.
A co z właścicielami, co posiadają w tym momencie samochód z wielgachną pojemnością silnika i nie zamierzają go zmieniać? Proponujemy im zestawienie ofert wielu ubezpieczycieli i wybór tego, które będzie najmniej zasadnicze w wycenie niebezpieczeństwa ubezpieczeniowego.